Om oss

Ingmar Granlind startade sin första firma Tullinge Teknik år1980 för att utveckla och tillverka miljöprodukter. År 1989 var det dags att investera i en större verkstad för att utveckla och tillverka maskiner för energiskogsbruk.

Det var mycket politik som styrde energiskogsutvecklingen. För att säkra investering i personal och verkstad utvecklade och byggde vi samtidigt den
första självgående Slamkryparen. Den köptes av Tullinge Segelsällskap 1989 och är fortfarande i drift. Det blev en succé.

Slamkryparen utvecklades av Tullinge Teknik AB till att ta båtar från prototypens 7 ton till 12, 25 och 65 ton. Konceptet blev och är en succé.


År 2000 sålde Ingmar rättigheterna till Slamkryparen till Anytec AB i Öregrund, där den döptes om till Sublift. Efter några år fick Ingmar i GMT Granlind Miljö & Teknik AB ansvar för försäljningen av Sublift i Norden.

12 ton och 25 ton

65 ton

65 ton

GMT sjösätter en ramp för en 65 tons Sublift. Rampen flyts ut med hjälp av speciella lyftsäckar. Smart och kostnadseffektivt.

Efter diverse turer tillverkas och marknadsförs, sedan 2014, nu Subliften av Swede Ship Sublift på Tjörn. Totalt finns i dag c: a 180 st. Sublifts fördelade på
17 länder.

Under alla år som Ingmar verkat på olika klubbar och marinor har han konstaterat stora brister på pallningsutrustning till båtarna. Som innovatör har många timmar och många tester resulterat i ett nytt pallningssystem för både segelbåtar och motorbåtar. Det är extra roligt att Ingmars son Tobias, som medverkat vid utvecklingen av både Subliften och vårt nya pallningssystem, nu står för produktionen av GMT:s pallningssystem.

Det är lätt att förstå rationaliteten, när man jämför ovanstående bild, med de konventionella stöttorna till vänster och Bandbocken till höger.

GMT:s Motorbåtstötta Säker, flexibel och lätthanterlig.

Besök oss på mässan i Ellös den 23-25 /8 eller i Gustavsberg den 30/8-1/9.

Välkommen att titta mer på GMT:s pallningssystem.